wtorek, 15 maja 2012

Specjalizacja polskich banków

Rozwój banku kojarzy nam się z poszerzaniem jego oferty i wprowadzaniem nowych produktów bankowych. Jednak na takie działania mogą sobie zazwyczaj pozwolić tylko bardzo duże banki. Te mniejsze przyjmują zupełnie odmienną strategię, a mianowicie świadomie ograniczają ilość oferowanych usług, dążąc do specjalizacji. Taka strategia dla wielu małych banków może być bardziej efektywna i pozwala im na szybszy rozwój. Dlatego na polskim rynku zaczęły powstawać banki specjalizujące się w danym typie usług bądź skupiające się na konkretnym typie klientów. Banki specjalistyczne można podzielić na poszczególne typy ze względu na:
  • pełnioną funkcję (banki hipoteczne, inwestycyjne, obsługujące giełdy papierów wartościowych), 
  • branże, do której kierują swoje usługi (rolne, przemysłowe, handlowe, ochrony środowiska), 
  • terytorium na jakim działają (regionalne, ogólnokrajowe). 

Specjalizacja niektórych banków wynika z ograniczeń prawnych. Jednak w Polsce dotyczy to tylko banków hipotecznych. W praktyce ograniczenia te nie pozwalają im na podejmowanie większości czynności prawnych. W pozostałych przypadkach banki mogą prowadzić politykę, która pozwala jednocześnie na specjalizowanie się w danym obszarze, ale także posiadanie pewnych doświadczeń w innych dziedzinach. Czasem bywa tak, że sytuacja na rynku zmusza banki specjalistyczne do zmiany obszaru specjalizacji. W Polsce możemy wyróżnić następujące banki specjalistyczne:
  • banki hipoteczne np. Bre Bank Hipoteczny, ING Bank Hipoteczny S.A., 
  • banki specjalizujące się w finansowaniu inwestycji proekologicznych np. Bank Ochrony Środowiska, 
  • banki samochodowe np. Opel Bank, Toyota Bank, 
  • banki finansujące inwestycje związane z energetyką np. Bank Energetyczny S.A., banki cukrownicze np. Bank Cukrownictwa Cukrobank S.A.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.